Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Çan Uygulamalı Bilimler Fakültesi

Satranç ile Stratejik Düşünme ve Bölümler Arası Etkileşim

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Çan Uygulamalı Bilimler Fakültesi İş Sağlığı ve Güvenliği ile Uluslararası Ticaret ve İşletmeciliği bölümleri 1. sınıf öğrencileriyle Öğr. Gör. Merve Uygun’un yürütmüş olduğu Satranç dersi kapsamında, yalnızca bir oyun değil; stratejik düşünme, analitik analiz, karar verme ve sosyal uyum becerilerini geliştirmeye yönelik çok yönlü bir öğrenme süreci gerçekleştirdiler. 

Dönemin ilk yarısında, öğrenciler kendi bölüm ve sınıf arkadaşlarıyla satranç oynayarak:
    •    Temel strateji kurma,
    •    Planlama ve öngörü geliştirme,
    •    Sabır, dikkat ve odaklanma,
    •    Akademik ve sosyal ortama uyum sağlama

becerilerini güçlendirdiler.

Vize sonrası süreçte ise iki farklı bölüm öğrencileri bir araya getirilerek:
    •    Farklı düşünme stilleriyle karşılaşmaları,
    •    Rakibin hamlelerini analiz etme,
    •    Alternatif stratejiler üretme,
    •    Disiplinler arası bakış açısı geliştirme

imkânı sağlandı. Bu aşamada gerçekleştirilen “bölümler arası satranç karşılaşmaları”, öğrencilerin bilişsel esnekliklerini ve problem çözme kapasitelerini önemli ölçüde artırdı.

Satranç; risk analizi, kriz yönetimi, sabırlı karar alma ve sonuç odaklı düşünme gibi yetkinlikleri destekleyerek, öğrencilerin hem akademik hem de mesleki yaşamlarına katkı sunan güçlü bir eğitim aracına dönüştü.

15 haftalık güz dönemi sonunda, toplam 50 öğrencimiz satranç yoluyla:
    •    Stratejik ve analitik düşünme becerilerini geliştirdi,
    •    Özgüven kazandı,
    •    İletişim ve sosyal etkileşimlerini güçlendirdi.

Eğitimde oyun temelli ve strateji odaklı yaklaşımların, özellikle üniversite yaşamına yeni başlayan öğrenciler için ne kadar etkili olduğunu bir kez daha gözlemlendi.